موضوعات
  • اخبار سایت
  • ماهیان گیاهخوار
  • ماهیان گوشتخوار
  • ماهیان همه چیزخوار
  • ماهیان آبشور
  • آموزش های پرورش ماهی
  • تصاویر ماهیان زینتی
  • ماهیان آب شیرین
  • آرشیو
    تبلیغات
    آمار سايت
    کاربران آنلاین: 1
    بازدید امروز: 457
    بازدید دیروز: 282
    بازدید این ماه:3659
    ورودی از گوگل: 57458
    تعداد مطالب: 166
    تعداد دیدگاه ها: 0

    برترين مطالب
    تبلیغات
    مطالب تصادفی
    آخرین مطالب ارسالی
    تبلیغات متنی

    تشخیص و درمان بیماری های کوی (قسمت سوم)


    هرچند بهترین راه برای مقابله با بیماری ها پیشگیری از ان هاست ولی گاهی اوقات حتی با بهترین و سخت گیرانه ترین انواع نگهداری هم بیماری به سراغ ماهی کوی شما می اید و باید با ان مقابله کنید.در ادامه این سری مطالب این بار شما را با بیماری های باکتریایی ماهی کوی اشنا خواهم کرد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    بیماری های باکتریایی همانند عوامل بیماری زای ویروسی با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند هرچند عوارض ناشی از حمله انها به بدن ماهی کاملا واضح و قابل تشخیص است. این عوامل با استقرار در قسمت های مختلف بدن از جمله پوست و احشا شروع به ایجاد مشکلات متعدد می کنند و عوارض خود را از طریق رشد پرگنه های خود یا ترشح توکسین های بیمار زای باکتریایی ایجاد می کنند. هرچند درمان انها در بیشتر مواقع راحت تر از عوامل ویروسی است ولی باید توجه داشت که عدم توجه به بیماری و رشد بیش از حد باکتری ها می تواند سبب مرگ ماهی ها و شیوع غیر قابل کنترل ان در بین تمام ماهیان برکه گردد. در ادامه به معرفی چند نوع از شایع ترین بیماری های میکروبی در بین ماهیان کوی می پردازم.

    پوسیدگی باله و دم (tail rot/fin rot):

    این بیماری معمولا با شروع بهار و در اواخر زمستان بیشتر گزارش می شود . این بیماری وجود خود را با ایجاد رنگ سفید در لبه ی باله ها و دم اعلام می کند و بعد از مدتی اگر درمان نیابد تمامی دم و باله ماهی را فرا می گیرد و سبب پوسیدگی و از بین رفتن ان می شود. بیشتر ماهیان به دلیل حمل و نقل خشن همراه با تور های زبر و کیفیت پایین اب به این بیماری دچار می شوند. ماهی های باله بلند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند زیرا سطح بیشتر از باله و دم را در اختیار باکتری مهاجم قرار می دهند. بعد از تشخیص و برای درمان حتما ماهی را قرنطینه کنید.

    تشخیص: دم و باله ماهی قبل از شروع پوسیدگی به شدت پر خون و ملتهب می گردد. دیدن مناطق پوسیدگی بر روی باله و دم.

    درمان: از ترکیبات درمانی انتی باکتریال مخصوص آبزیان استفاده کنید. استفاده از انتی بیوتیک های انسانی هرچند پاسخ درمانی لازم را ایجاد می کند ولی اثرات جانبی ان روی ابزیان شناخته شده نیست.

     

     قارچ دهانی(Mouth fungus):

    این بیماری به دلیل شکل رشد باکتری ها تا مدت ها به عنوان قارچ دهانی شناخته می شد در حالی که عامل ایجاد کننده ان باکتر ها هستند ولی عارضه به این نام شناخته می شود. عوامل باکتریایی این بیماری نیز نیاز به ورود به سطح دهان دارند که عواملی مانند وجود اشیا تیز یا استفاده از سنگ کف نامناسب می توانند با ایجاد زخم در دهان شرایط را برای ورود باکتری مساعد کنند. این بیماری یک بیماری پیش روند است و در شرایط حاد می تواند حتی به استخوان های فک ماهی نیز حمله کند و ان ها را کاملا از بین ببرند. بدلیل اینکه دهان ماهی کوی در قسمت شکمی و زیر جمجمه قرار دارد امکان دارد که بیماری به موقع تشخیص داده نشود بهتر است ماهیان را ماهانه برای اطمینان از عدم ابتلا به این بیماری چک کنید.

    تشخیص: التهاب شدید و برخونی در بافت دور دهان و شروع تخریب بافتی با سرع زیاد.

    درمان: از ترکیبات درمانی انتی باکتریال مخصوص آبزیان استفاده کنید. استفاده از انتی بیوتیک های انسانی هرچند پاسخ درمانی لازم را ایجاد می کند ولی اثرات جانبی ان روی ابزیان شناخته شده نیست.

    حجم :
    پسورد : برای راحتی شما ندارد
    موضوع : ماهی کوی
    ارسال توسط : مدیر سایت | در تاریخ : ۲۲ فروردین , ۱۳۹۳ | دیدگاه: بدون دیدگاه