موضوعات
  • اخبار سایت
  • ماهیان گیاهخوار
  • ماهیان گوشتخوار
  • ماهیان همه چیزخوار
  • ماهیان آبشور
  • آموزش های پرورش ماهی
  • تصاویر ماهیان زینتی
  • ماهیان آب شیرین
  • آرشیو
    تبلیغات
    آمار سايت
    کاربران آنلاین: 1
    بازدید امروز: 169
    بازدید دیروز: 335
    بازدید این ماه:3962
    ورودی از گوگل: 57940
    تعداد مطالب: 166
    تعداد دیدگاه ها: 0

    برترين مطالب
    تبلیغات
    مطالب تصادفی
    آخرین مطالب ارسالی
    تبلیغات متنی

    ماهیان و موجودات همزیست با کوی(قسمت دوم)


    همان طور که در قسمت قبلی از این سری مطالب نیز گفته شد معمولا کوی ها تنها ساکنین برکه ها نیستند. شما می توانید در کنار داشتن ماهی های کوی زیبا خود برای ایجاد تنوع از ماهیان و موجودات دیگر هم نگه داری کنید در این مطلب به چند گونه دیگر از این موجودات می پردازیم.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    لای ماهی ( tench)
    لای ماهی یا تنچ از جمله ماهیانی است که هرچند انقدر زیبا و پر جنب و جوش نیست که مناسب نگهداری در برکه باشد ولی نقش به سزایش در نظافت برکه ان را به یکی از اصلی ترین ماهیان برای نگهداری در کنار کوی بدل کرده است. این ماهی معمولا به دو رنگ سبز که نوع بومی و وحشی ان است و رنگ زرد متمایل به نارنجی که رنگ زینتی ان است وجود دارد. این ماهی به کت فیش برکه معروف است. تنچ ها معمولا سطوح پایین اب را ترجیح می دهند (بخصوص تنچ سبز) انها در گل ولای و فضولات کف برکه که ممکن است ماه ها بدون حرکت مانده باشد به دنبال غذا می گردند و با به حرکت در اوردن این مواد انها را به فیلتراسیون برکه می رسانند. تنچ ها ماهیانی خجالتی هستند و معمولا در سطح برکه دیده نمی شوند البته تنچ های طلایی به دلیل زینتی بودنشان و رنگشان بیشتر در برکه دیده می شوند. تنچ ها نیاز به غذا های زیر اب دارند و معمولا برای گرفتن غذا از سطح نمی ایند ولی تنچ های طلایی پس از مدتی برای گرفتن غذا از سطح اموزش می بینند. تنچ ها به دلیل اینکه ماهیانی ترسو هستند معمولا  برای گرفتن غذا با کوی ها رقابت نمی کنند و در اکثر موارد اگر غذایی توسط کوی ها خورده نشود انها وظیفه پاکسازی را بر عهده خواهند گرفت. ویژگی دیگر تنچ ها دیر رشد بودن انها است که فاکتوری مهم محسوب می شود این ماهی ها در حد اکثر رشد خود به ۳۰-۴۰ سانتی متر میرسند.
    تنچ ها محدوده دمایی وسیعی از ۴درجه تا ۳۰ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل میکنند. تنچ ها برکه هایی را که به صورت طبیعی راه اندازی شده باشند و پوشش گیاهی کاملی داشته باشند را ترجیح می دهند. این ماهیان در بین شاخه و برگ جلبک ها تخمریزی میکند که این کار معمولا در اواسط بهار صورت می گیرد.
    تنچ سبز جزو ماهیان بومی دریای خزر بوده و در اکثر رودخانه ها و خود دریای خزر به وفور یافت می شود ولی تنچ طلایی در ایران ماهی کمیاب تری بوده و اکثرا در اکواریوم فروشی یا برکه های پرورش ماهی یافت می شود.

    Green Tench


    Golden Tench

    خانواده ماهیان استروژن و استرلت (Sterlet & sturgeon)
    هر چند قدمت این ماهیان تا زمان دایناسورها به عقب باز می گردد ولی در برکه ها ماهیانی جدید محسوب می شوند. اگرچه این ماهیان به ندازه تنچ ها در برکه مفید نیستند ولی شکل و حالت بدن انها در هنگام شنا انها را تا به این حد در برکه های کوی محبوب کرده است. این ماهیان در واقع همان ماهیان خاویاری معروف هستند که به خاطر خاویار با ارزششان به طور صنعتی پرورش داده میشوند. از بین دو ماهی استرلت و استروژن ماهی استرلت ماهی است که در رودخانه زندگی می کند در حالی که استروژن به جز اوایل زندگی بقیه عمرش را در دریا سپری می کند. ماهی استرلت هم از نظر قیمت و هم از نظر مقاومت ماهی بهتری برای نگهداری در برکه است. استرلت ها ماهیانی گوشتخوار هستند البته انها هرگز برای ماهیان دیگر مشکلی ایجاد نخواهند کرد. به دلیل قرار گرفتن دهان این ماهیان در سمت زیرین سر این ماه ها فقط می توانند غذا را از کف بردارند در جلوی دهان شان هم تعدادی سیبیلک برای حس کردن بهتر غذا تخصصی شده است این در حالی است که این ماهیان نمی توانند در رقابت با ماهی کوی بر سر غذا پیروز شوند. البته در بازار غذاهایی برای تغذیه تخصصی این ماهی هم تولید شده است که معمولا زیر اب رو هستند و به دلیل اینکه غذای کوی روی اب می ماند و کوی ها مشغول خوردن غذای روی اب می شوند استرلت ها هم می توانند در زیر اب به راحتی غذای خود را بخورند به همین دلیل بهتر است هر دو غذا را همزمان با هم استفاده کنید. اصلی ترین مشکل نگهداری این ماهیان لاغر شدن بر اثر کم غذای یا بی غذایی است که در صورت رعایت نکات بالا می توان از ان جلوگیری کرد. در برکه این ماهیان تا ۶۰ سانتی متر و در طبیعت تا ۱۶۰ هم رشد می کنند. استرلت هادر محدوده دمایی ۴-۲۰ درجه سانتی گراد بهترین رشد خود را دارند و دمای های بالای ۲۰ درجه به دلیل کم شدن اکسیژن اب برای انها خطرناک است بهتر است در فصول گرم در صورت وجود این ماهی در برکه از دستگاه های اکسیژن دهنده اب استفاده کنید. این ماهیان شناگران خوبی نیستند و جلبک ها و گیاهان ابزی می توانند به راحتی باعث گیر افتادن و مرگ این ماهی شوند در نتیجه برکه هایی با شکال مصنوعی و فاقد پوشش گسترده گیاهی برای رشد این ماهی بهتر است.
    Sterlet

    sturgeon

     

     Albino Sterlet

    غذای مخصوص استرلت

     

    ماهی امور (Grass Carp)

    ماهی امور هرچند بیشتر به عنوان یک ماهی تجاری و پرورشی در بیشتر نقاط جهان شناخته می شود ولی در برخی موارد می تواند برکه هایی را که در دام گیاهان زود رشد مثل ازولا افتاده اند را نجات دهند. این ماهیان گیاهخوار هستند و دارای رشد سریعی می باشند و به همین دلیل بهتر است در برکه های سالم و عادی از انها استفاده نکنید چون می توانند به سرعت تمام گیاهان با ارزش برکه شما را بخورند و همچنین رشد سریع انها می تواند جا و اکسیژن را برای ماهیان شما کم کند. این ماهی را می توانید به وفور در تمام نقاط ایران که در ان پرورش ماهیان گرم ابی رواج دارد پیدا کنید.در قسمت بعدی از این سری مطالب به مهمانان ناخوانده برکه های کوی و موجودات شکارچی و مزاحم برای برکه ها خواهیم پرداخت.

    حجم :
    پسورد : برای راحتی شما ندارد
    موضوع : ماهی کوی
    ارسال توسط : مدیر سایت | در تاریخ : ۲۲ فروردین , ۱۳۹۳ | دیدگاه: بدون دیدگاه