موضوعات
  • اخبار سایت
  • ماهیان گیاهخوار
  • ماهیان گوشتخوار
  • ماهیان همه چیزخوار
  • ماهیان آبشور
  • آموزش های پرورش ماهی
  • تصاویر ماهیان زینتی
  • ماهیان آب شیرین
  • آرشیو
    تبلیغات
    آمار سايت
    کاربران آنلاین: 1
    بازدید امروز: 90
    بازدید دیروز: 287
    بازدید این ماه:3338
    ورودی از گوگل: 58688
    تعداد مطالب: 166
    تعداد دیدگاه ها: 0

    برترين مطالب
    تبلیغات
    مطالب تصادفی
    آخرین مطالب ارسالی
    تبلیغات متنی

    تکثیر ماهی کوی شیوه ها و نحوه کار (قسمت اول)


     

    تا کنون شما با انواع نژاد های کوی اشنا شدید و نحوه انتخاب یک ماهی سالم را یاد گرفتید و همچنین شما اموختید که چگونه باید برکه های کوی خود را طراحی کنید پس حالا زمان این است که بدانید چگونه می توانید ماهیان خود را تکثیر کنید.در این سری مطالب به نحوه تکثیر ماهی کوی و شرایط لازم و نحوه و مراحل این کار می پردازیم.

     

     

     

     

     

     

    برای اینکه شما بتوانید کار بر روی تکثیر ماهیانتان را اغاز کنید باید ابتدا بتوانید جنسیت ماهیانتان تشخیص دهید سپس نتشخیص دهید که ایا ماهی شما بالغ و اماده تخم ریزی است یا خیر. انچه در ادامه می اید راهنمایی است برای اینکه شما به توانیید جنسیت و بلوغ ماهیانتان را تشخیص دهید.

    تعیین بالغ بودن و جنسیت:
    زمان بلوغ در ماهی نر و ماده متفاوت است در ماهی نر این زمان در حدود ۲-۳ سالگی در اب هوای معتدل است این در حالی است ماهی ماده حداقل با فاصله ۶ ماه الی یک سال با ماهی نر بالغ می شود. حال اگر ماهیان شما بالغ هستند شما به راحتی می توانید از روی شکل بدنی انها جنسیت انها را تعیین کنید برای این کار ماهی ها را از اب خارج کرده ودر ظرفی مناسب قرار دهید از بالا به انها نگاه کنید بدن ماهی ماده از بالا گرد تر و عمیق تر دیده می شود در حالی که بدن ماهی نر کشیده تر است. البته ماهی کوی درای برخی صفات جنسی دیگر نیز می باشد که فقط می توان انها را در فصل تخمریزی مشاهده نمود به طور مثال ظهور دانه های سفید رنگ و جوش مانند بر روی سر و ابشش ماهی و یا بیرون زدگی مجرای تخمریزی ماهی ماده در فصل امادگی برای تخمریزی.

    ماهی نر:

    ماهی ماده:

    حال که با روش تشخیص بالغ بودن و جنسیت ماهیانتان اشنا شدید باید بدانید که فصل و زمان تخمریزی در ماهیان کوی چه زمانی است. فصل تولید مثل در ماهی کوی اواخر فصل بهار است. ماهی کوی بر اساس تغییرات دمایی ایجاد شده در محیط و همچنین تغییرات طول روز زمان مناسب برای تولید مثل خود را انتخاب می کند در نتیجه زمان تخمریزی این ماهیان می تواند تا اوایل فصل تابستان در مناطق سردسیر و تا اوایل بهار در مناطق گرمسیر متغییر باشد.
    البته روش بهتر برای درک زمان درست تخمریزی این است شما از طریق رفتار ماهیانتان متوجه ان بشود که دقیق تر است. در نزدیکی زمان تخمریزی ماهی نر رفتار هایی مثل حرکت گروهی در گوشه های استخر یا تعقیب ماهیان ماده را از خود بروز میدهد و همچنین ماهی ماده نیز در شروع این دوره از ماهیان نر بیشتر غذا خواهند خورد و در مناطق کم عمق اب شنا می کنند و بدن انها متورم دیده خواهد شد.

    پس از اینکه ماهیان شما مراحل فوق را گذراندند نوبت این است که منتظر تخمریزی ماهیانتان باشید. برای اینکه ماهی های کوی تخمریزی کنند می توان از دو روش استفاده کرد:
    ۱. تخمریزی طبیعی
    ۲.تخمریزی یا تخمگیری مصنوعی
    در این مطلب به بررسی تخمریزی طبیعی می پردازیم و در مطالب بعدی تخمگیری مصنوعی و شرایط و شیوه های ان را بررسی خواهیم کرد.
    در تخمریزی طبیعی تمام فرایند تخمریزی توسط ماهی ها و به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان صورت میگیرد.
    در این روش ماهی نر و ماده ابتدا در سطح اب شروع به شنا میکنند و نر ماهی ماده ر ا دنبال می کنند. ماهی های کوی علاقه دارند که تخمریزی را در مناطق کم عمق اب در بین ریشه یا برگ های ریخته شده درختان انجام دهند. البته ماهی کوی علاقه شدیدی به خوردن تخم های خود دارند برای جلوگیری از این امر و افزایش تعداد تخم ها ی باقی مانده می توان از محیط های مصنوعی که ریشه درختان یا برگ ها را برای کوی شبیه سازی می کنند استفاده کرد. این محیط ها را می توان از رشته های کاموا و نخ های ابریشمی نیز تهیه کرد. پس از اتمام  تخمریزی که در حدود ۲۰-۳۰ دقیقه طول می کشد باید محیط های مصنوعی تخمریزی را همراه با تخم ها از برکه خرج کرد و به داخل ظرفی با یک شعله اکسیژن قرار دهیم تا علاوه بر محافظت تخم ها از خورده شدن توسط والدین انها را در شرایطی تحت کنترل تر از برکه قرار دهیم. تخم ها بعد از ۳-۶ روز هچ می شوند.
    مثالی از محیط های مصنوعی:

    در مورد شرایط نگهداری تخم ها و شیوه نگه داری و چگونگی نگه داری لارو ها در مطالب بعدی توضیح خواهم داد.

    حجم :
    پسورد : برای راحتی شما ندارد
    موضوع : ماهی کوی
    ارسال توسط : مدیر سایت | در تاریخ : ۱۷ فروردین , ۱۳۹۳ | دیدگاه: بدون دیدگاه